måndag 25 juni 2012

BORTA MED ÄNDÅ INTE


Det var ett tag sedan jag bloggade men det har sina förklaringar.
Denna månaden var då min lilla älskling skulle bli verklighet.
Äntligen skulle en rostmästares kunskaper visas upp på riktigt världen över.
Det var detta år som formatet för Världsmästerskapen i kafferostning skulle se dagens ljus. Tävlingen som jag började spåna på 2007 när jag var på besök i Tyskland och såg deras tävlingar, 5år senare blev det verklighet. Detta året handplockade jag och min medkreatör Trish de tävlande för att få lite mer kontroll på tävlingarna första året för att lättare se vad som funkade och inte. Den som hade högst poäng kom från Norge vilket var kul för oss då han representerade Skandinavien detta första testår. Nästa år blir det lokal uttagningar i varje land där finalen senare kommer att gå i Nice i Frankrike 2013.

Parallellt med detta sitter jag med i Europeiska Specialkaffeorganisationens Utbildningskommitté för skapa ett utbildningsprogram för kafferostare i Europa. Men om vi tittar på statistiken är det asiaterna som visat störst intresse för kunskap inom kafferostning. Under världskonferensen i Wien parallellt med världsmästerskapen lanserades nivå 2 på utbildningsprogrammet. Hade behövt klona mig själv denna gången men fick enormt stöd av kafferosteriets försterostare Kristian Norén som hjälpte till med tävlingarna.

Kan nu behöva lite vila men under tiden passar vi på att lansera 3 nya singlar i vårt sortiment.
Glad Sommar!