söndag 13 januari 2008

KLARA FÄRDIGA GÅ!


Det var en hektisk vecka som fick ett lyckligt slut. I torsdags skulle jag vara klar med presentationen till EAFCA konferensen och på fredagen skulle jag över till Danmark för att färdigställa tävlingsblandningen till min Danske vän. Lördagen och söndagen spenderade jag på Varbergs SPA för att ladda batterierna till nästa vecka. Men nu är jag tillbaka framför rosten och det brukar oftast bli under rostningarna som det är kul att blogga.

Fredagen i Köpenhamn med min Danske vän blev som vanligt full med djupa diskussioner om rostprofiler och extraktioner men denna gången blev det en betoning på hur viktigt det är att blanda kaffet efter att det är rostat likaväl som att det kan vara farligt att rosta för snabbt. I båda fallen kommer det att finnas kaffebönor eller delar av kaffebönor som inte är fullt utvecklade. Det enklaste för att se om en kaffeblandning har blandats innan rostning är om kaffebönorna har olika nyanser. Och om rostningen har gått för snabbt kan man dela på en böna och se nyansskillnaden i skicktningen.

(delad kaffeböna för att se nyansskillnaden)