lördag 5 januari 2008

ÅRSKRÖNIKA 2007

Till bloggkotymen hör det väl till att göra en årskrönika. Här kommer en liten sammanfattning om vad som hänt innanför och utanför rosteriets väggar.

JANUARI
Året började med ett besök på tyska rostmästerskapen i frankfurt som var mycket intressant och spännande. Tyskarna har en lång historia i kafferostning och jag fått många av mina rostkunskaper från dem.

FEBRUARI
I Februari månad blev det ett besök till kaffemeckat Seattle för att gå två tekniska utbildningar hos inovatörerna på kaffemaskiner Synesso och Clover. Självklart blev det också några besöka på historiska kaffebarer samt lite nya moderna mikrorosterier.

MARS
Månaden började med ett besök av internationella SCAE som gästspelade på rosteriet med sin utbildningscertifiering Train the trainer. Det kom folk ända från Sydkorea och Kanada för att bli certifierade. I slutet av månaden var final i barista cup som vännerna Daniel, Johan och Aldo var delaktiga i.

APRIL
I april bar det av till årets första Cup of Excellence besök. Denna gången var det en inbjudan från Guatemala och hade kommit in i brevlådan. Ett fantastiskt land som kommit mycket långt med sitt arbeta med att lokalisera olika kafferegioner. Träffade också Juan från Finca La Merced vars kaffe jag rostat under en tid som jag sedan bjöd över till Malmö för att möte de som dricker hans kaffe.

MAJ
I maj var det SCAE konferens i Antwerpen med mästerskap och utbildningar. Själv skulle jag hålla en introduktionskurs till Golden Cup certifieringarna som skulle introduceras på konferensen. Ett härligt möte med likasinnade kaffemänniskor. Lärde dessutom känna lite nordiska grannar under resan som ligger mig varmt om hjärtat.

JUNI
I juni var det mycket besök, det första var Juan från Guatemala som undervisade hur det är att driva ett kaffeplantage med ambitionen att producera kvalitetskaffe. Dessutom kom en kaffepåsleverantör som visade upp deras senaste tillskott som var en kaffepåse av 97% återvinningsbart material vilket är fantastiskt istället för alla dessa aluminiumpåsar med ventiler som används. Lanseringen väntas komma i slutet av januari 2008.

JULI
Under juli var det lanseringsfest av sommarkaffet BLÄNDAD som blev en braksuccé. En enkel blanding med 50% Nya Guinea och 50% Kenya.

AUGUSTI
I augusti fick jag besök av Ugandas ambassadör som ville ha hjälpa med att sätta Uganda på kaffekartan över kvalitetskaffe. Ett projekt som slutade i att jag ska åka ner i februari för att hålla en föreläsning.

SEPTEMBER
I september bar det av på inspirationsresa till Oslo för att möta upp med Kristin, Morten och Morten. Vi provade många goda kaffesorter och hade riktigt gott kaffesnack. I slutet av månaden bar det av till Göteborg för att vara med och mingla på de Nordiska baristamästerskapen.

OKTOBER
Denna månaden var en favoritmånad då jag skulle åka till Bolivia för att vara med och kora årets kaffeplantage. En riktig höjdpunkt som får en riktig kaffemänniska att sväva på moln. Landskapen var helt fantastiska på allt från 4500m till 1100m och kaffet var extremt syrliga och friskt så att det nästan drog i kinderna. Den resan gör jag gärna om!!!

NOVEMBER
19 november blev jag 30år, vi lämnar det så...

DECEMBER
En hård arbetsmånad med mångatimmar bakom rosten :-)
Samt ett besök på Probatfabriken i Emmrisch samt några tyska rosterier och lite lek med min danske baristavän.

2008
Detta året kommer att bli fantastiskt känner jag på mig med nya planer på expansion :-)