måndag 21 april 2008

SPÅRBARHET I DESS RÄTTA BEMÄRKELSE

Då har det efterlängtade kaffet äntligen anlänt till Malmö från Carmo de Minas i Brasilien och med mitt namn på säckarna också :-) Kommer att skriva lite mer om kaffet och familjen bakom vid ett senare tillfälle. Men först vill jag beskriva min syn på spårbarhet. Visst kan det vara kul att spåra ett kaffe till dess ursprung och plantage för att få reda på var det kommer ifrån. Men för mig som specialkafferostare nöjer jag mig inte med det. Jag vill kunna spåra kaffet redan från när de plockats från buskarna för att kunna se varför det har den karaktär som den har. Detta är något som jag kommer att göra till sommaren när jag ska åka ner till plantaget för att hjälpa till med årets skörd. Nedan finns spårbarhetskartan som familjen använder sig av när de processerat mitt kaffe och som kommer att bli min karta när jag ska spåra kaffet till dess planta. Fortsättning följer......