fredag 15 augusti 2008

KRIGET OM VOLYMERNA HAR BÖRJAT


Igår berättade min snickare för mig att Spendrups skulle börja sälja kaffe.
Blev genast nyfiken och tittade igenom Spendrups pressarkiv.
Som litet lokalt microrosteri är det mycket intressant och studera vad de stora rosterierna gör för att ta nya positioner på marknaden. Inte allt för länge sedan började många av de stora rosterierna sälja "finkaffe"( i förhållande till vad som fanns) i dagligvaruhandeln. Kvaliten går att jämföra med vad de mellanstora rosterierna disitribuerar på marknaden. Då blev jag genast nyfiken på vad motreaktionen skulle bli från de mellanrosterierna. Svaret kom när jag läste pressmedelandet från Spendrups som går in och köper 20% i det mellanstora rosteriet Bergstrands från Göteborg. Bryggerierna har ett stort upparbetat nätverk på restaurangsidan och säljer redan allt från öl till vatten och varför inte kaffe. Smart drag i mina ögon, undrar bara vem Carlsberg kommer hugga.....

Händelsen gav mig en klarhet i en tidigare händelse för över ett år sedan då jag introducerade den då kontroversiella espressomaskinsmärket Synesso från staterna på den Svenska markanden. Bara några veckor efter fick jag nämligen ett erbjudande från företaget Micro Matic som säljer ölpumpar till bryggerierna som ville lägga in espressomaskinen i sitt sortiment. Nu förstår jag varför...... Jag är mycket glad att det inte blev något, då en Synesso är så mycket mer värd än att den ska hamna hos volymrosterierna och bryggerierna som något prydnadsobjekt.

Ska bli spännade att följa denna utvecklingen på kaffemarknaden.