måndag 2 mars 2009

HEMMA FRÅN KENYA

Nairobis kaffeauktion hjärtat i Kenyas kaffeindustri

Tillbaka i Sverige med en ryggsäck av nya kunskaper om kaffekulturen i Kenya. Det första som jag möttes av var hur stolta alla var över sitt Kenyanska kaffe och dess kvalité. Problemet de har är bara att 95% exporteras vilket bidrar till att endast restprodukterna bli kvar i landet vilket är mycket synd med tanke på alla de förväntningarna turisterna har på deras kaffe när de kommer hit.

Tidigare har allt kaffe som exporterats gått via den centrala auktionen men från och med förra året är det tillåtet att göra avtal direkt med kooperativen eller plantagen. Tyvärr har denna möjlighet spårat ur vilket har gjort att de stora företagen har sett möjlighet att spara pengar istället för att betala mer till de bönderna som har bra skörd.

För att komma till klarhet begav jag mig till auktionshuset i centrala Nairobi som varje tisdag auktionerar ut det kaffe som ska exporteras. För att kunna bjuda måste du ha ett kaffelicensierarat Kenyanskt företag, licensen kostar $1.000:- . Men om du vill köpa kaffe av bönderna och sälja kaffet på börsen måste du punga upp med $1.000.000:- för en licens som är en garanti som går till bönderna om deras kaffe inte blir sålt. Kännde att allt var mycket organiserat men som tyvärr gynnar de stora mer än de små i landet. Det var tid att åka ut till plantagen.
auktionshallen där exportörer bjuder mot varandra

allt kaffe som auktioneras ut finns det prover på under auktionshallen
som går att testa 2 veckor innan det ska auktioneras.

På väg ut från Nairobi åker jag förbi första distriktet Thika där bland annat det berömda Gethumbwini plantaget ligger. Området Thika har till större delen storskalig produktion och det är oftast multinationella företag som håller till i området med full kontroll från böna till export men även lokal rostning och servering i vissa fall. Odlingsförhållandet är mycket gynnsamt för storskalig produktion med tanke på de stora platta ytorna som finns i regionen.

Thika strax utanför Nairobi med stora industriplantage

Längre upp nästa 3timmar med bil från Nairobi ligger området Nyeri som var mitt stora mål. Här var min tanke att hitta ett plantage eller tvättstation att börja samarbeta med. Första mötet blev med Christopher som driver ett litet plantage på 20ha som de flesta i omårdet. Han säljer sin skörd till en närliggande tvättstation och får strax $1 per Kg för sitt kaffe. Här får jag svar på många av mina frågor om utvecklingen av kaffet i landet. Christopher berättar att många av hans vänner lagt av med att odla kaffe eftersom det finns andra grödor som ger bättre uttdelning. Av tvättstationen som han säljer sitt kaffe till fick jag höra att cirka 15% av bönderna har sadlat om de senaste åren till annan gröda.
Christopher den trogna kaffebonden
Ngandu tvättstation i Nyeri där kaffeplantagen ligger på pitoreska bergssluttningar

Nu började jag få en känsla av hur förhållandena är mellan de olika aktörerna i landet. Kände att jag mer och mer ville hitta en samarbetspartner som jag kunde lära förstå sig på värdet av sin skörd. Efter åkt runt och besökt några tvättstationer som är navet i det småskalig kaffejordbruket i Kenya hittade jag en liten tvättstation i Ngandu med otrolig koll på vad dom gjorde, allt registrerades i minsta detalj, jag blev sjukt imponerad.

Guidad tur om hur ett perfekt Nyerikaffe blir till

passade på att hjälpa till med det sista kaffet
som skulle köras till pack och torkanläggningen.


Mitt mål kommer nu att bli att utveckla min kontakter i Kenya för att kunna hjälpa till och statuera exempel så att de sätter ett värde på sitt kaffe samt att de själva ska kunna beskriva sitt eget kaffe. Det enklaste blir nog att börja jobba nära en av tvättstationerna och sedan utveckla därifrån ner mot bönderna. Fick med mig lite prover från årets skörd som ska utvärderas innan jag bestämmer mig.