tisdag 26 maj 2009

FRÅN EN VÅG TILL EN ANNAN

För en tid sedan men även idag pratas det om en tredje våg mellan de som verkar eller avnjuter en sväng i kaffets underbara värld. För er som inte hört begreppet tidigare kan jag kort förklara att det går ut på att dela med sig av sina kunskaper och lära av varandra. Ett sätt som både är starkt elektroniskt men även i verkligheten där bönder, kafferostare och barister försöker öka förståelsen mellan varandra men även inom yrkeskåren. Kafferostare från producerande länder åker och jobbar extra på rosterier i USA eller Europa, i utbyte hjälper de till att visa vad det växer finkaffe i deras hemland. Likaså börjar barister att närma sig andra barister i andra länder för att dela med sig om deras olika erfarenheter bakom baren eller så finns det dem som startar egna micro rosterier för att få ökad förståelse om var kaffet kommer ifrån och varför det smakar som det gör.

För två veckor sedan när jag var ute och promenerade med min flickvän berättade jag för henne om en dröm jag har som kafferostare. Hon frågade mig varför jag inte hade förverkligat den. Det är ju så många andra gastronomiska industrier som gjort liknande projekt. Sagt och gjort ringde jag upp min vän Jacques i Brasilien och frågade om vi kunde träffas för att disskutera projektet. I juni möts vi upp för att se om det går att genomföra.

Om projektet blir av kan det här bli riktigt kul!
Återkommer i slutet på juni med mer info från vårt möte.
Kanske rent av blir början till en fjärde våg ;-)

/F