fredag 31 juli 2009

VAD ÄR GOTT & VAD ÄR KVALITÈ ?

kaffeinstalltion av Filip på 1.300m utanför Carmo de Minas

Nämnde tidigare på twitter att jag hade ett fått ett blogginlägg på hjärnan i Brasilien och här kommer det. Har provat mycket kaffe av hög kvalité de senaste dagarna men det var inte allt som JAG tyckte var gott.

Vid varje bord är det alltid skilda meningar om vilket kaffe som är godast.
Och självfallet är detta något individuellt eftersom vi har alla olika preferenser om vad vi gillar och inte gillar. Konsten är att kunna arbeta med sitt medvetande utan att låta det påverka bedömning av kvalitén på det som kvalitetskontrolleras.

Till exempel stog jag och provade kaffe i Brasilien tillsammans med några Amerikanska kafferostare/baristor som satte mycket låga betyg på ett annorlunda och fruktigare kaffe vid bordet. Jag och Jacques började genast att analysera varför de hade satt så låga betyg då han och jag hade mycket höga poäng på kaffet.

När han hade frågat dem sa de att kaffet inte var rent och troligen var övermoget och genast var debatten igång om det amerkanska kaffeprovarsystemet om att ett kvalitetskaffe måste ha en "clean cup" för att få höga betyg vilket vi inte höll med om.

Vi skakade på huvudet och fortsatte med nästa runda.....