tisdag 8 september 2009

VEM TAR VEM?


I går var det stor sortimentsprovning i Malmö bland många vinimportörer. Jag var på en av dessa och hjälpte till med att matcha grappa med rätt espresso. Vi hade vårt Colombianska kaffe från Timana som vi matchade med 5 olika sorters grappor. Men det var inte smakupplevelserna och krögarnas fascination av Colombianen jag tog med mig hem från dagen....

Det var uttalandet från två av Skånes mest erkända restauranger som svarade på frågan:
- Vad använder ni för kaffe idag?
- Vi har Xxxxxxx-blandning som passar utmärkt till vårt vatten.
Men när jag frågade vem som rostade kaffe och var det kom ifrån kunde de inte svara. En av dem var däremot mycket stolt att blandningen precis hade kommit som en ekologisk utgåva.

Blev mycket konfunderad på svaret och ställde mig själv frågan:
- Är det kaffet som ska anpassa sig efter vattnet eller vattnet som ska anpassa sig efter kaffet?

För mig som förlängd arm till producenterna var svaret självklart men att en restaurang som väljer råvaror med omsorg ger mig det svaret gjorde mig konfunderade var vi befinner oss i den gastronomiska utvecklingen.

/