måndag 2 augusti 2010

TID TILL EFTERTANKE


Min tysta period här på bloggen var en symbol till reflektion och eftertanke. Jag har själv hunnit råka ut för många händelser som fått mig att stanna upp och tänka efter.

Vad har hänt var står vi på den svenska specailkaffe marknaden. Handlar det bara om hur rätt vi ska brygga kaffe, senaste märkena eller om vilka konstiga smaker vi kan hitta i kaffet.

Vad händer utanför vår lilla familjebubbla, vad tänks över våra huvud?
Efter att i våras läst följande artikel från IPS (Inter press service) blev jag mer sugen att fortsätta min resa och mission i att kartlägga olika odlingsregioner och kaffekulturer för hjälpa dem som vill veta vad som skiljer dom åt.

Först ut blir Mexico!

MEXICO CITY, Apr 26, 2010 (IPS) av Emilio Godoy
"- Ett turkiskt ordspråk lyder "kaffe ska vara svart som helvetet, starkt som döden och sött som kärleken." Men odlare av dyrare bönor arabicakaffe i Mexiko är mer intresserade av en regering plan för att främja billigare Robusta bönorna än med poetiska maximer.

Ministeriet för jordbruk, boskapsskötsel och fiske har startat programmet "fuktiga tropikerna" för att öka produktionen av lägre kvalitet men härdigare robustakaffe i nio av Mexikos 32 stater.

För närvarande är 95 procent av kaffe som produceras i detta land de mer eftertraktade men svårarodlade arabica.

"Det kommer att påverka oss, eftersom det kommer att komma en ny kaffekris och då kommer det att översvämma marknaden med en billigare produkt, säger Cirilo Ruiz, en medlem av den regionala kafferådet av Coatepec, en stad i delstaten Veracruz, 400 km sydost om huvudstaden."

Jordbruksdepartementet kommer till en början göra tre miljoner dollar till förfogande för att utvidga odlingen av robustakaffe i de nio regionerna i fråga, att öka den årliga produktionen från nuvarande 150.000 säckar till 500.000 säckar till 2012.

De direkta mottagarna kommer att bli stora rosterier som Schweiz Nestle eller det mexikanska företaget Sabormex, eftersom snabbkaffe är gjord med robusta bönor.

Åttio procent av snabbkaffe - som representerar 57 procent av den inhemska konsumtionen av kaffe i det här landet - säljs av Nestle.

Arabica, som är mer högt anseende för sin smak och arom och hämtar ett högre pris på den internationella marknaden, måste odlas 800 meter över havet, medan de härdigare Robusta kan växa på lägre höjder och har mer koffein.

Mexiko är den tredje största kaffe producenten i Latinamerika, efter två av världens ledare: Brasilien och Colombia, den första och den tredje största kaffeproducenterna i världen. (Vietnam är det andra.)

I Mexiko odlar 490.000 bönder kaffe på mer än 600.000 hektar, producerar ca 4.200.000 60-kg säckar kaffe per år. Mer än tre miljoner människor är direkt beroende av kaffe jordbruk för en som bor i detta land på 107 miljoner människor.

Robusta kaffe odlas med omkring 19.000 familjer på 34.000 hektar mark i de södra delstaterna Chiapas, Oaxaca och Puebla, och i Veracruz, en av landets största kaffeproducerande regioner, när 90.000 bönder odlar arabicabönorna på 136.000 hektar.

Priset på kaffe har mobiliserat på den internationella marknaden under de senaste månaderna, vilket har gynnat jordbrukare, men inte tillnärmelsevis så mycket som den har gynnat de stora rostarna.

En säck av tvättade Arabica bönor ger nu runt 165 dollar, medan en säck robusta bönor hämtar 70 dollar.

Priset minskade dock på robustakaffe med 15 procent mellan februari 2009 och februari 2010, medan priset på andra sorter steg, enligt London-baserade International Coffee Organisation (ICO), som sammanför regeringars kaffeproducerande och konsumerande nationerna för utvecklingen av gemensamma globala strategier.

"Vad jag har sett är att efterfrågan har varit relativt stabila, men tillgången är flyktigt, men är inte på uppgång," säger Juan Albin, en kaffejordbrukare i bergen i delstaten Puebla och direktören för de mexikanska kaffeodlarnas organisation

Producenter på arabicakaffe vill undvika en upprepning av krisen 2000-2001, då länder som Vietnam och Indonesien, stärkt av kredit från Världsbanken, översvämmade den internationella marknaden med robustakaffe, och pressade ner priserna.

Inom det nordamerikanska frihandelsavtalet (NAFTA), som sammanlänkade Kanada, Mexiko och USA sedan 1994, har snabbkaffe varit befriade från importtullar sedan 2004, vilket har gynnat Mexikos export till båda sina partners.

"Företagen bara letar efter ett fynd, eftersom de ska pressa kostnaderna och sälja mer snabbkaffe," säger Ruíz.

En undersökning från 2006 som utförts av FN: s livsmedels-och jordbruksorganisation (FAO) för den mexikanska jordbruksministeriet rekommenderas att produktionen av robusta bönor inte ökas utöver den nuvarande nivån - fem procent av den totala kaffe produktionen.

I rapporten konstateras att kostnaden för att producera robusta bönor i Mexiko är högre än det nationella genomsnittet, och rekommenderade att detta lands kaffeodlarna fokus på specialprodukter nischer som certifierad ekologisk rättvisemärkt kaffe.

Detta år kommer jordbruksministeriet ge 42 miljoner dollar i subventioner till kaffeproducenterna, inbegripet mer än nio miljoner dollar till jordbrukare i Veracruz.

Samlingspartiet för kaffeodlarna organisationer (CNOC), ett nätverk av regionala grupper som representerar tiotusentals små jordbrukare, klagade i ett dokument ställt till jordbruksministeriet som vill öka produktion av billigare Robusta bönor till kafferostare för att att få en större vinstmarginal genom försäljning av snabbkaffe.

Mexikos kaffeproducentorganisationer arbetar också med att utforma en strategi som gör det möjligt för dem att göra framsteg i den mycket lönsamma amerikanska och europeiska marknaderna gourmet kaffe.

Mexiko var en pionjär inom produktion och försäljning av ekologiskt kaffe, och är en av de största leverantörerna av produkten i rättvis handel, vilket reducerar antalet mellanhänder och ger bönderna högre priser.

"Vårt projekt består av att öka kaffe kooperativ, säger Albin. "Vi vill avkastningen att växa från dagens nio ton per hektar till 30 deciton."

Enligt ICO siffror på den årliga per capita kaffekonsumtionen ligger Mexiko på 1,2 kg, under nivån i Brasilien (5,8 kg) och Colombia (1,8 kg), och långt under de länder med högst konsumtion per capita nivåer, som Finland (12 kg ) och Norge (9,9 kg). Men saker och ting har börjat förändras i detta land, där coffee shops är det nya."