fredag 18 mars 2011

SPECIALTY NATURAL

Vårt eget lilla soltorkade specialkaffe från Carmo de Minas

Först ut att presenteras av våra tre nya brassar från samma producent är ett litet kärleksprojekt som startade för två år sedan när jag var nere i Carmo de Minas under skördetid för att lära mig hur de soltorkar kaffe i brasilien.

Här kan man se hur de gröna omogna bären blir svarta.

Som i många andra länder är detta den vanligaste processen efter skörd för att få sålt sina omogna kaffebönor till en billigare peng. Det fanns inga kvalitetsaspekter alls i soltorkat kaffe hos många av bönderna på den tiden. Efter mycket prat om vilken succé denna process har varit i Etiopien frågade jag om vi kunde exprimentera att soltorka fullmogna kaffebär i stället. Jag berättade att jag var redo att ta risken att köpa kaffet även om utfallet skulle vara negativt för att inte riskera deras skörd eftersom det var första gången som producenten provade detta. 50 säckar blev det för våran del vet även att det provades med andra skördelotter detta år. Namnet blev som ni kan se på säcken överst blev "Specialty Natural". 

Solmogna "specialty naturals" av typen gul bourbon

Det som kommer vara intressant att analysera i vår brassetrilogi är det som jag skrivit om tidigare om hur soltorkat kaffe har marknadsfört som sötare fast så inte är fallet utan att det är i första hand munkänslan som förändras markant. Detta kommer att kunna upplevas väldigt tydligt när alla brassarna står brevid varandra på koppningsbordet. Vi kommer kunna erbjuda samma art från samma mikroklimat men som processats olika samt skördats på olika höjder. Hoppas ni kommer att gilla det lika mycket som vi!