onsdag 8 juni 2011

Q SOM I AMERIQA


För många år sedan åkte jag över till USA för att lära mig att brygga filterkaffe.
Visst låter det sjukt..... Sverige är ju ambassadör för filterkaffe världen över, eller?
Men 2005 fanns det ingen i Sverige som la någon större vikt vid tekniken filterbryggning eller ifrågasatte varför vi använder skopor eller färdigmalet kaffe.

Idag känner jag en ny våg svepa in över Europa av nya kaffekunskaper och helt andra verktyg för dem som vill utveckla kaffekompetens. Varför lära sig amerikanska standarder när vi lever och arbetar med kaffe i Europa. Vi kan ju alla vara eniga om att vi definitivt har olika smakpreferenser mellan kontinenterna.

Har många år försökt dyka djupare in i kaffets sensoriska värld och likaså här har det fram till idag endast funnits amerikanska standarder att tillgå. Blev tillfrågad när jag var på kaffekonferens i Uganda 2006  att öppna upp ett utbildningscenter för det privata företaget Coffee Quality Institute som har ett sensoriskt program för personer som vill utbilda sig i att prova kaffe, en Q-grader som de kallas.

Känns skönt att SCAE äntligen lanserar ett program anpassat för den Europeiska kaffemarknaden så att jag slapp hoppa på ett till amerikaniserat koncept som jag inte hade haft någon användning för här hemma i Sverige.