lördag 24 september 2011

SANTA MARTA

2006 på plantaget Santa Marta i Honduras

Mitt första besök till ett producerande land gick till Honduras 2006 för att döma Cup of Excellence. På den tiden då allt var nytt andades jag in så många nya intryck som jag bär med mig än idag. Ett av dom var besöket på vinnarplantaget Santa Marta som blev första plantage att vinna tävlingen med sina jättebönor av arten arabica Pacamara som härstammar från El Salvador och är en korsning av arten Paca och Maragogype. Det är något speciellt med stora bönor, dom sitter inte lika många på en buske och dom är mycket större än vanliga bönor vilket gör att smaken blir en aning fylligare än andra arter.

Idag 2011 har jag återförenats med plantaget som jag än gång besökte när vi öppnade kafferosteriet. Det är med stor glädje som vi kommer att kunna servera en tvättad och en soltorkad Pacamara från det så kända plantaget Santa Marta. Kaffet har precis anlänt till Malmö och vi är i full gång med att spika profilerna så håll ut för snart blir det åka av med riktigt riktigt udda kaffeupplevelser. 

Mitt första möte med Pacamaran