onsdag 27 juni 2007

KENYA / Kimakia


Äntligen har jag hittat mitt Kenya kaffe som jag letat efter så länge.
Kimakia heter det och nedan följer lite information som jag lyckats gräva fram tillsammans med mina Kenyanska kontakter.

KARAKTÄR

Tydlighet: 7 Sötma: 6
Syrlighet: 6 Munkänsla: 8
Aromatisk: 7 Balans: 7
Eftersmak: 7 Helhetsintryck: 8


PLATS
I östra delarna av Aberdares ligger Thika distriktet. Här ligger kooperativet Kinogerama som förädlat denna skörd. Kooperativet drivs av Kikuyu stammen som består av 500 invånare. Närmaste stad ligger 35 kilometer från Thika. Jordmånen som kaffet odlats på är vulkasnisk och mycket syrerik. Detta året föll det 1.700mm regn vilket är vanligt för området. Kaffebönorna som används på plantaget är av typen SL 34 och Ruiru II. Kaffefälten blommade i mars och april för att sedan bära frukt som skördades från oktober till december. Vattnet som använts vid processringen av kaffet är naturligt och kommer ifrån floden Kimakia vilket också har blivit namnet på kaffet som de säljer.

Thika ligger strax norr om Nairobi på kartan