måndag 27 augusti 2007

Extraktion

Det var inte förrän min kurs i Los Angeles för 2år sedan med Dr. E.E. Lockharts litteratur om kaffebryggning som jag börjad förstå vad som händer under en kaffeextraktion. Tänkte att det kunde vara intressant att dela med mig lite av den kunskapen för dem som vill labborera lite hemma med sitt nyrostade kaffe. Nedan tänkte jag förklara enkelt hur ett hemmatest kan gå till.
1. DOSERING
Prova brygg 3 presskannor(liten presskanna 0,35l) där mängden kaffe är 10g, 20g, 40g och alla pressas på 3min

2. TIDEN
Prova brygg 3 presskannor där kaffet får ligga och dra i 30sek, 3min och 8min innan ni pressar

3. MALNINGSGRADEN
Prova brygg 3 presskannor där kaffet har olika malningsgrad och alla pressas på 3min

4. VATTENTEMPERATUREN
Prova brygg 3 presskannor där vattnet har olika temperatur 70 C, 95C, 100 C och alla pressas på 3min