torsdag 30 augusti 2007

VAD HÄNDER INNAN?

Ni är nog många som har gått förbi skylten på andra våningen där det står laboratorium på väg upp till tredje våningen. Det är många som inte har kunnat stilla sin nyfikenhet och kommit upp när jag provrostat(se bild) kaffe från nya plantage som precis skördat. Uppe på labbet sker allt förarbete innan kaffet säljs och serveras nere i baren. Tänkte berätta lite hur det går till när jag väljer ut de kaffesorter som erbjuds.

Finlir med provrosten på labbet

Först beställer jag hem små prover av årets skörd från de regioner som jag hört haft en bra säsong. Eller så har jag fått ett bra tips från någon av mina rostarvänner ute i världen.
För tillfället väntar jag in prover från bonden Jacques Carneiro som jag träffade nere i Brasilien i December som precis fått ärva en bit land av sin fars prisbelönta plantage.

Där efter testar jag kvalitén på labbet genom att provsmaka(se bild) kaffet när det är ljusrostat och svalnat av lite. Det är då mycket lättare att urskilja om skörden har några defekter.

Här kvalitetstestar jag kaffe från Uganda

När säckarna väl har kommit till mitt lager i oljehamnen i Malmö hämtar jag upp en säck till att börja med för att lära känna bönans soliditet. Kaffebönor som växer på högre höjder blir kompaktare och måste rostas på annat sätt än de som växt på låg höjd och blivit porösa. Det är också viktigt att ta hänsyn till bönans storlek och fuktighetsgrad.

När jag väl lärt känna hur kaffebönan ska rostas är det bara hämta hem fler säckar från lagret. Det är då ni ser mig komma inskörandes svettig på gården med min gula pirra bärandes på dessa otympliga jutesäckar som brukar väga mellan 60 till 70Kg.

Efter kaffebönornarostats som tyvärr nu oftast sker på kvällarna läggs de i behållarna bakom rosten och används till serveringskaffe eller säljas som lösvikt. På så vis finns det alltid tillgång på färskt nyrostat kaffe och inget behöver packas/konserveras med förslutna påsar.

Hoppas att ni hängde med på resan innan kaffet kommer till er kopp eller påse på rosteriet.