tisdag 9 oktober 2007

BOLIVIA / dag3

Skylten utanför säger på spanska att personer med
starka lukter inte får vistas i koppningsrummet.

Klockan var 08.30 på morgonen när hela juryn skulle samlas för gemensam kalibrering. Första dagen går ut på att lära känna landets kaffeprofiler samt att hitta en gemensam nämnare för defekter som går att hitta. Det är också ett sätt att lära sig mer om sensorik om vad som vissa anser bittert men som egentligen är syrligt. Tänkte dela med mig lite av detta i nästa inlägg.

Poul Songer går igenom den sensoriska kalibreringen

Under dagen hann vi med 3 omgånger där 7 olika kaffesorter provades blint med omvald placering efter vaje omgång för att se om vi kunde identifiera samma kaffe som vi poängbedömt tidigare. Till min stora glädje prickade jag full pott i två omgångar plus att jag hade gett 4 av kaffesorterna exakt samma poäng i båda omgångarna :-)

Poängschemat som vi kommer att använda under veckan

Efter kalibreringen fick vi en utflyckt till staden Coroico där stadens borgmästare hälsade oss välkomna och delade ut personliga diplom för våran insatts i regionen. Efter ett sådant bemötande är det med stor respekt jag ställer mig vi koppningsbordet imorgon då vi ska prova de 25 första proverna i tävlingen.

Staden Coroico som ligger på en pitoresk liten bergssluttning

Borgmästaren hälsar oss välkomna med diplom