söndag 9 december 2007

EN HÄNDELSERIK VECKA


Det är med en konstig känsla i magen som jag avslutar denna vecka.
Början var helt fantastisk med roliga utbildningar för ICA och en inspirationsresa till Tyskland där jag besökte min läromästare på råkaffe. Han har precis startat ett eget butiksrosteri med 50Kg Probatrost på 300kvm. Ett grymt ställe som kommer att bli prototyp för mitt nästa projekt. Besökte även några grossister och fick med mig prover på råkaffe från plantaget i Tanzania som Probat, La Marzocco och Mahlkönig har hyrt in sig på, ska bli riktigt spännande att provsmaka. Resan bar sedan vidare ner till Probatfabriken för lite stimulans och kunskapsutveckling. Det är helt otroligt vilken forskningsanläggning de har. Fick höra att Klaus, Casper, James och Annette hade varit på besök veckan innan för att suga in lite hard core rostkunskap. Med laddade batterier åkte jag hem till rosteriet för att möte upp med min danske vän och prova lite espresso till hans kommande blandning. Vi provade 4 olika kaffesorter och lekte lite med temperatur och malningsgrad för att hitta nyanserna vi sökte. En riktigt givande eftermiddag som gav oss båda en kick som sporrade oss med förväntan tills nästa på fredag.