lördag 15 december 2007

STEG 2


Gårdagen var en fantastisk resa för min egen utveckling i konsten att blanda kaffe. Det var andra mötet med min danske vän inför framtagandet av hans tävlingsblandning. Denna gången hade han även med sig sin arbetskollega som rostade hans kaffe på tävlingen förra året. Innan vi började själva blandningen testade vi några nya singelbönor som jag inte hade med förra gången vi sågs. Där efter inledde vi ett samtal kring tankarna om att blanda kaffe där den gamla skolan säger att man först ska hitta en bas och sedan komplettera denna med karaktärer som saknas. Detta blev inte fallet för oss då min danske vän ville göra motsatsen och hitta nyanserna först. Ett nytt sätt för mig men som gav mycket till min egen utveckling i synen på att blanda kaffe. Nästa möte blir den 28/12 på hans arbetsplats i Köpenham då vi ska spika blandningen och jobba med doseringen, malning och olika bryggtekniker.
/F