måndag 11 februari 2008

DET BÖRJAR DRA IHOP SIG


Idag blir det ett långt rostpass, 7 timmar kontinuerligt rostande så att det finns kaffe under tiden jag är borta. Gjorde även ett 8timmars pass i baren eftersom Therese är på semester, det börjar att kännas i kroppen må jag säga. Under min tid i baren och snack med lite kunder blev det en totalovändning på det tal som jag ska hålla på lördag i Uganda. Dialogen mellan barista och konsument börjar att etablera sig lite var stans, även mellan rostare och barista har dialogen kommit rätt långt. Men det som mitt tal kommer att fokusera på kommer att bli dialogen mellan rostare och bonde som idag nästan är obefintlig. Som när jag var i Bolivia och träffade nästan 50 bönder där 4st av dem hade smakat sitt eget kaffe. En dialog bygger på kommunikation mellan två parter och hur kan dialogen mellan bonde och rostare uppstå om inte bonden vet vad hans kaffe smakar. Hmmmm, nu har jag fem dagar att skriva om mitt tal på, aj aj aj aj........