söndag 17 februari 2008

UT CHECKAD


Oj oj oj, vilken tillställning.
Det var definitivt en av mina största kaffeupplevelser i livet. Sitter i lobbyn på mitt Hotel och har precis checkat ut. I huvudet snurrar alla intrycken runt. Det får bli ett långt inlägg när jag kommer hem med allt som har hänt här nere. Men några av många var "taste of harvest" som är afrikanernas auktion på deras top of the top kaffe, helt sjuka smakar som bara måste upplevas för att förstå vilka kaffen som bara väntar på att bli upptäckta av specialkafferostare. Burundi är definitivt ett land som behöver utforskas mer, där finns en del skatter gömda. Sedan var mitt möte med en etiopisk agronom helt otroligt. Han jobbade åt regeringen för att urskilja kvalitetskaffet i landet och han bjöd ner mig i augusti för att se deras nya processeringsanläggningar för "pulped natural" (eller honey process som några har börjat kalla det). Nu ska jag träffa Estelle, en tjej som jobbar med EU-projekt här nere.

Ska bli riktigt kul att få komma hem och ställa sig vid rosten igen och träffa lite stammisar.

Hälsningar från Robustakaffets hemland
/Filip