lördag 19 juli 2008

AND THE WINNER IS...

Det var en regnig lördagseftermiddag i Malmö och jag hade tagit lite sovmorgon för att vila upp mig efter den hårda arbetsveckan. När jag tittade ut genom fönstret och såg det tråkiga vädret beslutade jag mig för att gå ner till rosteriet för att få lite glädje och livskraft. Det var tid att prova Burundikaffet som jag hade rostat igår. Framför mig på bordet låg de 7 proverna och lyste med sin iver om att få bli upptäckta. Undrar vem som skulle få bli den lyckligt lottade. Vägde upp 10g i varje kopp, malde dem och stoppade ner snoken med ett stort sniff. Det var en söt och fyllig arom som sköt upp från den första koppen, med ett leende på läpparna kännde jag att det här kommer att bli en härlig kaffeupplevelse. Efter några härlig doftupplevelser åkte vattnet på och även då gav kaffet ifrån sig samma intryck som när det var torrt. Det var svårt att hålla skeden borta från kopparna. Efter 4min var det tid att bryta skorpan på kopparna och analysera för att få bekräftelsen på om de första doftintrycken skulle hålla i sig hela vägen. Ooooh Yes! Nu kör vi.... Slurp, slurp, slurp, slurp, slurp, slurp, slurp, efter 7 snabba svep med skeden fick jag en snabb referensram vart vi var på väg. Det var sammetslena toner av jasmin och trögflytande nektar som gled nerför tungans kanter och hade den där typiska solida Burundikaraktären som gör den så lättflörtad. Det första och sista intrycket är så viktigt för mig när jag provar kaffe. Första intrycket ger alltid skenet av sig vad som ligger gömt där bakom och sista bekräftar oftast att det håller helan vägen och inte bara gjorde sig till i början. Kaffeproverna som bjöd på den härliga upplevelsen var Lot #6 från Ngoma-Mild Rugerero, Gihere(dubbelfermenterad) och lot #2106 från Kinyangurube. Svårt val när det är tre som man tycker om. Men det slutlgiltiga faktorn var det blommiga och friska förstaintryck som Lot#6 gav ifrån sig gjorde att den stack ut så mycket från de andra som hade tagit sig till min egen lilla final att 6 säckar av den kommer att flygas till Malmö inom snar framtid lagom till öppningen av vår nya butik.