lördag 25 april 2009

FILTERKAFFETS ÅTERKOMST


Det är ingen nyhet att vi i Sverige dricker mer än 95% filterkaffe. Därför beslutade jag mig 2006 att lära mig hur man bryggar den perfekta filterkoppen. Inte trodde jag att jag skulle behöva åka till Los Angeles för att lära mig det. Men så var det, där hade amerikanarna lyckats ta efter den norska skolan i vilka parametrar som är viktigast i filterkaffekulturen. Programmet heter Golden Cup och gav mig stor insikt i skillnaderna på en bra och dålig bryggd kopp kaffe. Vid den tidpunkten var det ingen i Sverige som visste vad certifieringen stog för. Men nu har programmet äntligen fått fotfäste i Europa och jag ska nästa vecka åka över på en konferens till England för att få den Europeiska motsvarighet på certifiering i filterkaffe som jag tog i Amerika för några år sedan. Känns riktigt komiskt att göra dessa certifieringar i de länder vi förknippar har den sämsta filterkaffekulturen i världen ;-)

Snart kommer ni att kunna följa vilka restauranger, kaffebarer, Hotel och caféer i Sverige som vet hur man brygger en korrekt kopp filterkaffe, stay tuned!



bild från Svensk Kaffeinformation