onsdag 1 april 2009

KAFFEVÄRLDEN ÄR MINST

Lilla Kafferosteriets gäst Alexander med flickvän med godis från Panama

Idag hände något riktigt sjuk som fick mig att tänka efter, "Hur liten är världen egentligen?" I juni förra året hade fyra bönder från Panama fått bidrag och åka till världskaffekongressen i Köpenhamn SCAE Wonderful Coffee. I samband med detta hade de fått tips av någon på kongressen att åka över och titta på Lilla Kafferosteriet. Plötsligt en eftermiddag från ingen stans stog det 5st kaffebönder från Panama utanför rosteriet varav en pratade Engelska. Kommer ihåg att jag blev mycket shockad av besöket. Har än idag kontakt med den bonde som kunde Engelska, han heter Allan Hartmann och har riktigt grymt kaffe.

För några veckor sedan kom det in 2 gäster på rosteriet som bor ett stenkast ifrån som berättade att de skulle åka till Panama och undrade om jag kände något plantage som de kunde besöka. Jag fick killens e-post adress och lovade höra av mig.

Idag kallade Alexandra från baren och berättade att jag hade besök från Alexander, varav jag blev lite konfunderade. Vem kan det vara?
Satt i möte och bad att få återkomma. Efter mötet träffade jag på Alexander och hans flickvän som frågat efter ett plantage att besöka i Panama. Jag fick riktig ångest då jag kom på att jag glömt maila honom och bad tusen gånger om ursäkt.

Han stog med en påse gröna bönor i handen och jag blev lite nyfiken. Vad är detta? Det är ganska vanligt att jag rostar kaffe åt gäster som fått mig sig lite gröna bönor hem från sin semester så jag tänkte att det var något liknande och väntade med spänning vad det var i påsen.

Alexander berättade att de hittat en liten gård i området av Boquete som drevs av en bonde vid namn Don Alfredo som berättade att han varit i Sverige. Alexander hade blivit förvånad och tänkt att det säkert var i Stockholm som Alfredo hade varit men sa att de kom från södra Sverige. Alfredo berättade då att det var i södra Sverige han varit med några av medlemmarna från det cooperativ där han är medlem i samband med en konferens i Danmark. Diskussionen slutade med att det kom fram till att Alfredo hade varit på Lilla Kafferosteriet i juni förra året.

Alexander visade mig bilder i sin mobil från plantaget samt gav mig påsen han hade fått med sig från plantaget med prover från Alfredos skörd av den populära Geishan som han hade några stycken.

Jag älskar kaffevärlden!

Geisha provor!