onsdag 26 augusti 2009

NÄSTA UGANDA, BURUNDI & RWANDA


länderna är i fullgång med att kartlägga smakprofiler från de olika distrikten

Det har under många år pratats om Kenya och Etiopien som kvalitetsländer för specialkaffe i Afrika på grund av deras unika karaktär. Men nu håller grannländerna på att ta igen försprånget. Vi har allt för sällan kunna hitta specialkaffen på den svenska marknaden av hög kvalité från både Uganda, Rwanda och Burundi. Men redan förra året när jag var nere och bedömde Cup of Excellence i Rwanda såg jag vilken potential som fanns. Likaså när jag var I Uganda och föreläste på EAFCA-konferensen fick jag samma ahaa-upplevelse när vi provade igenom 20st olika kaffen från Burundi såg jag vad som är på väg att komma ut från dessa länder.

Håll utkik efter dessa länder för den som vill prova något nytt!

-