tisdag 4 augusti 2009

PRODUKTIVITET

En normal skörd från ett plantage i Brasilien.

Efter mitt besök i Brasilien fick mitt projekt en tvär vändning.
Det som frestade med att analysera karaktärer från olika delar
av plantaget blev en skola i att hjälpa bonden att öka lönsamheten
på sitt plantage och utveckla sitt produktsortiment till en början.

En handfull bär från en normal skörd i Brasilien

Idag är det cirka 15% av skörden som selekteras ut och
blir specialkaffe. I bondens ögon är specialkaffe till största
del mogna bär som selekterats ut och har en ren smakprofil.
Resterande, omogna och övermogna bär läggs i en
hög på marken som soltorkas för att sedan säljas till
ett lägre pris på industrimarknaden.

En handfull selekterade bär från ett plantage i Brasilien.

Därför bestämde jag mig att första prioritet måste bli att hjälpa
till att få ordning med produktiviteten tillsammans med Jacques.
Nästa steg får bli fokus på kaffets Terroir. Innan projektet är igång
kommer jag att skriva en mer utförlig beskrivning om vad vi kommer
att göra och hur våra medlemmar och gäster kan ta del i projektet.