torsdag 5 november 2009

TANKAR OM UTVECKLINGEN AV SPECIALKAFFE



Efter att spenderat en hel dag på akuten igår efter väntan på provsvar och röntgenbesök fanns det mycket tid att reflektera över specialkaffetsutveckling i Världen. Som kafferostare känner jag en viss frustration över att alla nya smårosterier som öppnar endast fokuserar på en minimalistisk avant garde linje med för höga priser i relation till den kvalité som erbjuds.

Får att nå ut med budskapet om en bättre och förnyad kaffevärld som gynnar både bönder och konsumenter är det viktigt för oss nya rosterier att vara mer öppna och transparenta med vad vi jobbar samt utveckla det gamla system som finns att beskriva kvalité.

Amerikaner håller på att förblinda en hel kaffedrickande nation med ord som "clean cup" för att sätta sin prislapp på kaffet.

Och själva håller vi på att krångla till det med ord som Bergamot, pumpa, morötter och havtorn som vi sätter i relation till prislappen.

Vad sänder vi ut för signaler?
Var ligger kostnaderna?

Anledningen till mina tankar är att jag precis fick ett mail från det kooperativ i Uganda som undrade vad jag ville betala för det fantastiska kaffe som vi fått prover på. Och tittar vi på vad som betalas för kaffet i Uganda idag så är det Ekologiskt kaffe som är dyrast för att det är dyrare att producera men som tyvärr inte smakar så gott i de flesta fall.

Undrar hur jag ska svara för att sända ut rätt signaler om deras kaffe som sedan konsumenterna också förstår.