tisdag 9 november 2010

HÅLLA TUMMARNA I DUBBEL BEMÄRKELSE



Tidigt på torsdags morgon bär det av till det mitt första plantage jag köpte kaffe ifrån. Glömmer aldrig första gången jag träffade Jacques när jag dömde Cup of Excellence 2006. Det var klick direkt! Båda hade liknande vision om specialkaffets utveckling i Brasilien. I dag 4 år senare får vi se om våra planer har blivit verkliga. Förra året startade vi ett litet projekt tillsammans "proof of quality" för att visa att kaffebonde och kafferostare delade samma åsikt om hur kaffet skulle smaka något som allt för ofta aldrig händer i kaffebranschen. Detta året ska vi testa av olika processer från samma odlingslot som jag bett Jacques utföra. Ska bli mycket spännande att smaka resultatet.

Efter besöket ger vi oss av till Cup of Excellence för att smaka av årets tävlingskaffe samt heja fram Jacques och hans familjers bidrag i tävlingen. Fazenda Santa Inês har en fin fin 8de plats att försvara från förra året samt ett "all time high" i Brasilien 2005.

Återkommer med kommentarer under resan om det ges en lucka och om vi stöter på Internetuppkoppling på landsbyggden!

Domarkåren Cup of Excellence 2006

Nedre delen av Fazenda Santa Inês