torsdag 3 februari 2011

MYTEN OM ETT SÖTARE KAFFE

Känner att det är tid att gå ut med nyheten offentligt trots att mätningarna gjordes för ett tag sedan. För någon vecka sedan bjöd jag in företaget Metler Toledo till Lilla Kafferosteriet för att undersöka sockerhalten i 4 olika kaffe. Företaget är nog ett av världens främsta på att framställa professionella mätinstrument. Kaffet som vi gick lös på var ett soltorkat, ett var semisoltorkat(Honey), ett var högväxt och ett var lågväxt.

Frågan som jag ställt mig och som många specialkafferostare marknadsför är att soltorkade kaffe är mycket sötare. Upplevs de sötare eller är de sötare var min fråga eller är det bara något som vi inbillar oss.

Med hjälp av en avancerad refraktometer mätte vi sockerhalten uifrån Brixskalan.

Vad blev då slutresultatet...... trumvirvel....... trumvirvel!

Resultaten gick från 0,7 till 1,6grader vilket motsvarar 1grad = 100gram sukros i 100g av lösningen.
Som referens kan vi ha att apelsinjuice från livsmedelsbutiken kan ligga runt 11grader i Brixskalan.

Kaffet som gav högst utslag var det högväxta kaffet följt av det soltorkade och semisoltorkade (Honey) och sist det lågväxta.

Med andra ord, i min teoretiska värld borde sammanhanget med sötman i kaffet ligga i relation till mognadstiden hur mycket sukros som bönan hinner lagra i kärnan.

Sedan kan ju tilläggas att större delen av sockret bränns bort om kaffet rostas mellan till mörkrost så denna typen av mätningar görs bäst på ljusrostat kaffe, typ över 100 Ctn.