söndag 14 oktober 2007

BOLIVIA / dag6&7

Nu kanske vissa undrar varför det blev ett uppehåll på mitt skrivande. Drabbades nämligen av någon tropisk sjukdom och mådde riktigt dåligt. Som tur var han jag prova och poängbedöma alla plantagen innan jag blev sjuk. Dagen som jag blev dålig avslutades med fotboll mellan de internationella domarna och de lokala domarna. Säger bara att det var tur att man inte var med då Bolivianerna totalklassade ut vårat gäng med riktigt tuffa tag.

Tuffa tag mellan kaffedomarna på fotbollsplanen

Näst sista dagen är väl den som jag är mest sur att fått missat. Det är då de 10 bästa plantagen åter ska granskas under luppen för sitt slutliga omdömme som ska presentera under prisutdelningen. När alla var klara kunde jag inte hålla mig så jag passade på att slurpa i mig några skedar ändå eftersom jag visste hur goda kaffen som stod framdukade.

Vem kan hålla sig ifrån ett bord med Bolivias bästa kaffesköradar

Dagen avslutades med att vi fick träffa alla 50 bönderna vars kaffen vi hade bedömt. Tillsammans i grupper med tolkar fick vi sitta och höra hur skördeåret hade varit samt hur de processerar sitt kaffe. Det var framför allt 2 saker som kom upp som jag blev tagen av. Det ena var att nästan alla bönderna odlade ekologiskt vilket är helt fantastiskt. Och det andra var att bara 5% hade provat sin egen kaffeskörd och ingen kunde beskriva vad deras kaffe smakade vilket gjorde mig väldigt chokad.

Pratstund med bönderna, en riktig höjpunkt!