tisdag 16 oktober 2007

BOLIVIA / dag8

Precis hemkommen från Bolivia lagom jetlaggad för att blogga lite.
Det har inte blivit så mycket skrivande de senaste dagarna då jag suttit inlåst på flygplan större delen av tiden. Tänkte i varje fall avsluta min reseberättelse.

Den sista dagen var prisutdelningen som vi hade på busstationens tak i Coroico. Det var en stor dag för många, framförallt bönderna i landet. Idag skulle vissa få reda på att de har möjlighet att tjäna 10ggr mer än vad rättvisemärkningen ger dem. Det var många viktiga personer som var där, bland annat USAs ambasadör.

Intressanta personer = Hög säkerhet

Själva cermonierna är rätt så utdragna då alla talare i mellan och sydamerika vill tacka så många som möjligt innan de börjar sitt tal. Sedan var det diplom utdelning till alla aktiva innan själva prisutdelningen skulle börja. Helt plötsligt började de spela filmmusiken från filmen Rocky och hela publiken blev galen och började ställa sig upp och klappa händerna.

Prisbordet

Därefter börjades nedräkningen med alla 25 plantage som tagit sig till final. Ju närmare förstaplatsen utdelningen kom desto högre blev ljudnivån. När plats 10 räknades upp kom ett kännt ansikte och hämtade priset, likaså på plats 5. Det var nämligen familjen som vi var och hälsade på tidigare i veckan som hade deltagit med båda sina plantage och båda kom på topp 10 listan.

Vinnarna

Nu var tävlingen över och ett sorgligt farväl togs av alla i juryn, det känns nästan som ta farväl av en familjemedlem vid det här laget då man levt och jobbat så nära varandra. Det har varit en stor upplevelse som berikat mitt liv som kafferostare. Nu måste jag avsluta så jag får komma hem och sova innan jag somnar framför rosten.

Heja Sverige!