torsdag 21 februari 2008

RESUMÈ EAFCA 5th CONFERENCE


Äntligen en liten andningspause efter hemkomsten från Kampala.
Nedan följer en liten kort resumé dag från dag.

TORSDAG













Kom in på konferensanläggningen vid 09 på morgonen för att registrera in mig. Frågade efter Robert, EAFCAs tidigare ordförande som jag haft kontakt med innan min resa ner. Det blev björnkramen och presentation inför alla arrangörerna som verkar vara i fullgång med sina uppgifter plus att jag fick 2 band runt min hals. Ett för att jag skulle hålla min presentation och en för att de ville jag skulle döma Ugandas första baristamästerskap. Det första var OK, men det andra är inte riktigt min grej så jag frågade om det inte fanns någon annan. Och till min glädje fick jag se ett bekant ansikte som hade varit nere några dagar och hjälpt dem rodda, Torkel från Löfbergs var nere för att hjälpa till med Baristatävlingarna. Han berättade att det var totalt kaos, mjölken hade precis kommit och förste tävlande skulle börja om 5min. Jag gick in för att lyssna på lite av föreläsningarna som höll på. Ett intressant var Carlos Brando som pratade medecin och marknadsföring av kaffe där han presenterade www.promotionetwork.com som ska vara ett forum för världens alla kaffeaktörer.

FREDAG













Under fredagen var det några korta föredrag om kvinnorsrättigheter i odlingsländerna. Sedan bar det av på äventyr till floden Nilen. På bussresan började prata med agronomen från Etiopien som jag skrev om i tidigare inlägg. Hade även några trevliga samtal med Ron Cook från La Marzocco och Stephan Lange om deras projekt i Tanzania som jag ska åka och hälsa på i maj. Väl tillbaka var jag och Torkel inbjudna på middag hemma hos den Svenska ambassadören Anders Johansson. En mycket trevlig och lärorik kväll om Ugandas utveckling samt vilka biståndsarbeten som Sverige är involverade i.


















LÖRDAG

















Lördagen började med en av de häftigaste kaffeprovningar jag varit på i mitt liv. Det är en sak att vara med på Cup of Excellence och få bedömma ett lands bästa kaffeskördar. Men i detta fall pratar vi om toppkaffe från Burundi, Malawi, Kenya, Rwanda, Tanzania och Etiopien. Det var som uppdukat för kalas och det var omöjligt att sluta slicka sig om munnen bland alla fantastiska aromer som gick från mogen persika till röda och svarta vinbär samt banan och blåbär.














Senare under lördagen 12.30 var det tid för mitt framträdande i rampljuset, det var rätt pirrigt i magen men efter ett stadigt tag i micken var det bara att köra. Mycket av presentation gick ut på att motivera bönderna till att satsa kvalitétsodling av kaffe för att tjäna mer pengar och vilka marknadsföringskanaler det finns att tillgå för premiumprodukter. Hade riktig tur som hade Etienne som Chairman, han är ägare av det kända Gethumbwini plantaget i Kenya och har dessutom tagit fram en micro lot från sitt planatage Oaklands som jag fick med mig hem prover på.














Efter min presentation fick jag möjligheten att följa med och titta på en processeringsanläggning av Robustakaffe som landet är känt för. Det var en konstig upplevelse att få se hur hårt arbetsklimat det är för både kvinnor och män när man vet hur dåligt de får betalat för robustakaffet.

SÖNDAG

















Söndagen blev en lugn och stilla dag som jag spenderade med Estelle Lundberg som är dotter till före diplomaten Eskil Lundberg som är stammis på rosteriet. Estelle satt och jobbade med EU projekt nere i Kampala. Senare på dagen mötte jag upp med Peter från Kenya som också varit domare i baristatävlingarna. Vi satte oss på Café pap(grymt kaffeställe) och undrade var Torkel hade tagit vägen efter gårdagskvällen på avslutningsfesten där även drottningen(bild nedan) av kungadömet Buganda var med. Många minnen och jag kommer lätt vara tillbaka till nästa konferens som kommer att hållas i Rwanda.