söndag 9 november 2008

ANDRA ÅRET AV KÄNDISKAFFE


Som kafferostare blir man stolt att få kunna rosta och sälja vissa bönders kaffe men även att få serva dem. Förra året fick jag möjligheten rosta och erbjuda Colombias näst finaste skörd från bonden Libardo Chávez och hans farm El Pedregal. Vi hade(har 2kilo kvar :-) även bönderna Juan de la Cerda och hans son Juan Diegos kaffe från farmen El Socorro Y Anexos som blev Guatemalas finaste skörd 2007 och kom på fjärde plats 2008.

Denna gången vill jag inte vara sämre, som jag skrivit tidigare har vi
tagit in bonden Miguel Morenos kaffe från hans gård El Campo som fick Honduras tredje finaste skörd i år och nästa vecka kommer det en efterlängtad favorit från en tidigare gammal bekant som blev Nicaraguas näst finaste skörd i år. Denna gången är det andra arter som kommer än dem vi hade tidigare men jag lovar att det inte kommer att bli någon besvikelse.

Till veckan som kommer har jag rostat upp lite av
Miguel Morenos kaffe som kommer att finnas i butiken vilket är extremt fruktigt. När jag malde det första gången kände jag dofter av fullmogna hallon som fick min mun att vattnas.