onsdag 10 mars 2010

SPÅRBARHET DEL2

Viktoria och Krisitan i starten på ny spårbarhet

För mig som kafferostare känner jag stor passion att kunna spåra mitt kaffe bak till sin planta och kunna läsa av microklimatet. Hur har skördeåret varit, vilken höjd har kaffet odlats på, hur mycket sol och regn har det varit, vilken art och jordmån har det varit, hur har kaffet processerats, finns det skuggträd? Kort och gott, vad kan jag förvänta mig av kaffet, vilka smaker är det som jag kan locka fram när jag rostar det? Jag har tidigare skrivit om hur många kvalitetsbönder har börjat göra spårabara scheman där det går att följa lotnummer bak till plantan. Men vad händer under rostningen? Vårt nya sällskap har givit mig många nya tankar och idéer för att stärka kvalitén på vårt kaffe men framförallt fortsätta filosofin på spårbarhet och öppenhet mot våra kunder och gäster.

Idag startade vi ett nytt kvalitetsprojekt på Lilla Kafferosteriet som Viktoria Mårtensson är ansvarig för. Alla kaffesorter som vi loggar med tid, temp och färg kommer att identifieras och göras spårbara för att öka kvalitetssäkringen på kaffet som kommer ut från rostmaskinerna. Inom snar framtid kommer våra kaffe som serveras och säljs få ett unikt nummer på sig som ni kommer kunna använda för att spåra hur kaffet blivit rostat för att få en ökad förståelse om vårt profilval, både om varför det smakar så gott varje gång eller om någon av oss somnat eller varit stressad bakom spakarna och råkat rosta ditt favoritkaffe 5grader ljusare eller mörkare. Förhoppningsvis hinner Viktoria före och varna om händelsen innan ni sörplar i er kaffet.
Återkommer kor med lanseringsdatum.
Jacques spårbarhetsschema från Fazenda Sana Inês