onsdag 24 november 2010

KOCK + COE = SANT


Provningen i Machado

2,5 timmar från Carmo de Minas utanför staden Machado var det full fart att utse årets plantage i Brasilien. Jag hade fått en inbjudan av Brasilianska Specialkaffe föreningen att deltaga vid arrangemanget så det var bara att svänga förbi med Kocken och se vad hans tunga gick för. Som tur vad hade vi värmt upp med en runda i Carmo där Henrik var med när jag köpte årets Brasilianare.

Mitt egna intryck från tävlingarna var att det verkligen visade sig på borden att Brasilien hade haft ett bra skördeår men det visade sig också andra sidor som fick mig att börja fundera på tävlingens framtid.

Henrik gick blygsamt in och började sniffa på kaffet samt surpla i syn tysthet. Jag märkte att han var djupt fokuserad i sin provning. Efter en stund började han peka ut sina favoritkaffe som häpnadsväckande visade sig vara högpoängarna. Men inte alla utan endast dem med en balanserad syra och sötma vilket vi började prata om en hel del när vi märkte att även de extremt syrliga fick höga poäng av juryn. Detta var även något som intresserade Bruno Souza som har lång erfarenhet av Brasiliansk kaffeproduktion.  Vi hade många härliga diskussioner om Brasiliens kaffeutveckling under provningen och kvällen den dagen.


Provningen i Carmo de Minas