måndag 1 augusti 2011

EN HÅLLBAR UTVECKLING FRÅN EN KAFFEROSTARES PERSPEKTIV DEL1


2004 tog mitt liv en ny vändning, det var då mitt intresse för kafferostning påbörjades. Att jag 2011 skulle vara med och påbörja utvecklingen av världsmästerskapen i kafferostning tillsammans med en av amerikas främsta kafferostare trodde jag knappast. Inte heller att jag skulle ta fram en läroplan för Europeiska kafferostare. 

När jag blickar tillbaka på vad som hänt i kaffebranschen i Sverige under de få åren är det mycket som jag skulle vilja skriva om, men för tillfället i detta inlägg är det min syn på den nya positiva energi som håller på att formas hos alla nya baristarostare (tydligen nytt begrepp i branschen) samt nytillkomna kafferostare. Precis som mikrobryggerier poppar upp som svampar kommer även de lokala mikrorosterierna sakta men säkert bli fler och fler.

I förra veckan satt jag med i Europeiska utbildnings kommittén i London för att planera utvecklingen av de nya utbildningsprogrammen som lanserats för specialkaffebranschen. Det första som slog mig/oss när vi gick igenom lanseringen var vilken otrolig anstormning det hade varit på detta nya kursprogram, inte bara från Europa utan hela världen. Det visar vilket sug och energi det finns efter yrkeskompetens i branschen.

Enligt min syn på en hållbar utveckling är det viktigt att det finns en trovärdighet och kompetens på de yrkessamma människorna som arbetar hårt med att förändra synsättet på kvalitetskaffet i Sverige. Framförallt på en marknad som varit outvecklad under så lång tid där konsumenterna än idag går och köper kaffe efter vilken färg som förpackningen har i dagligvarubutiken.

Utvecklingen kommer att vara den samma som tidigare på marknaden om vi inte förstår vikten av den kompetensutveckling och differentiering som behövs för att gå framåt.

Visst går det snabbare och är billigare att kopiera, men jag vet inte hur utvecklande det är för en redan outvecklad marknad. Många lägger ner mycket tid och pengar för att skapa förändringar med nya kreativa och unika upplevelser för kaffekonsumenterna.

I nästa inlägg kommer jag berätta om ett samarbetsprojekt jag startade för fyra år sedan med en kaffeproducent som har samma vision om att skapa förändring och utveckling i branschen.